Підбірка новин законодавства станом на 01 жовтня 2025 року

 


ПРАЦЯ І ЗАРОБІТНА ПЛАТА

Із 1 січня 2026 року набуде чинності , який спрямований покращити забезпечення прав людей  з інвалідністю на працю. Цей Закон, зокрема,:

поширює 4 % квоту на працевлаштування людей з інвалідністю на всі сфери, включно з держорганами;

впроваджує соціальний супровід для людей з інвалідністю на робочому місці - держава буде фінансувати адаптацію середовища та колективу.

Окрема увага - заміна адміністративних штрафів на цільовий внесок. Роботодавець матиме вибір: або працевлаштовувати людей з інвалідністю, або сплачувати зменшений внесок до спецфонду, з якого фінансуватимуться програми підтримки працевлаштування.

Також законом передбачені:

-        пільговий розрахунок квоти (один працівник з інвалідністю 1 групи зараховується як двоє);

-        компенсація роботодавцям у випадку зниженої продуктивності;

-        розширення державної підтримки для бізнесів, що створюють робочі місця.

 

Для суб'єктів господарювання, які вроздріб торгують алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами для електронних сигарет та пальним, з 1 жовтня 2025 року запроваджуються вимоги щодо мінімального розміру середньої щомісячної заробітної плати або загального місячного оподатковуваного доходу.

Відповідні зміни передбачені Законом № 4536, яким оновлено норми Закону № 3817.

Розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб'єктом господарювання / загального місячного оподатковуваного доходу суб'єкта господарювання, зареєстрованого як фізична особа - підприємець, що не має найманих працівників, має становити не менше ніж 1,5 мінімальних заробітних плат при одночасному дотриманні таких умов для всіх місць роздрібної торгівлі:

їх розташування - за межами населених пунктів - адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані від 50 кілометрів;

площа торговельної зали - до 500 метрів квадратних.

Вимога про розмір у 2 мінімальні заробітні плати встановлено для всіх інших суб'єктів господарювання, у яких місця торгівлі не відповідають зазначеним вище умовам.

Невиконання цих вимог призведе до припинення дії ліцензії.

Розрахунок розміру середньої щомісячної заробітної плати або розміру загального місячного оподатковуваного доходу суб'єкта господарювання здійснюється за період починаючи з дня набрання чинності Законом № 4536.

Припинення дії ліцензії застосовується у разі виявлення за результатами перевірки контролюючим органом факту, який зафіксований в акті перевірки, щодо невідповідності протягом трьох повних календарних місяців поспіль у період дії ліцензії:

розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб'єктом господарювання, - розміру, визначеному ч. 13 ст. 42 Закону № 3817;

розміру загального місячного оподатковуваного доходу суб'єкта господарювання, зареєстрованого як фізична особа - підприємець, що не має найманих працівників, - розміру, визначеному ч. 14 ст. 42 Закону № 3817

 

ФОП

У ДПС нагадали, що з 1 жовтня 2025 року (відповідно до Закону № 4536) зменшилася кількість умов, коли ФОП та інші самозайняті особи, за яких ЄСВ повністю сплатив роботодавець, мають право не сплачувати ЄСВ за себе - тепер не потрібно мати основне місце роботи. Отже, для звільнення від сплати ЄСВ за себе ФОП та інших самозайнятих осіб залишиться лише дві умови:

роботодавець (у тому числі резидент Дія Сіті) вже сплатив за них ЄСВ;

сума сплаченого ЄСВ становить не менше мінімального страхового внеску.

Якщо ж роботодавцем сплачено менше мінімального страхового внеску, ФОП чи інша самозайнята особа самостійно визначають базу нарахування ЄСВ та здійснюють його сплату. Для ФОП на єдиному податку це обов'язково, інші самозайняті особи - якщо є чистий дохід за цей період - обов'язково, якщо немає - за бажанням. При цьому:

база для нарахування не може перевищувати встановлену законом максимальну величину;

сума ЄСВ не може бути меншою за мінімальний страховий внесок.

Аналогічне роз'яснення податківці розмістили у категорії 201.04 ЗІР.

Водночас податківці у листі від 24.09.2025 № 1033/2/99-00-24-03-01-02 наголосили, що наявність або відсутність доходу у ФОПа не впливає на право на пільгу зі сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ).

 

ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ

Кабінет Міністрів Постановою № 1048 вніс зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладнихпідвищено порогові значення для безумовної реєстрації, уточнено критерії автоматичного врахування таблиці та позитивної податкової історії. Нові правила почнуть діяти з 27.09.2025 року.

Значення ключових показників для безумовної реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування збільшено і має становити:

обсяг постачання у поточному місяці - менше ніж 1 млн грн (було 500 тис.);

обсяг постачання за операціями з одним отримувачем - не більше ніж 100 тис. грн (було 50 тис.);

сума ПДВ з вироблених в Україні товарів, сплачена у попередньому місяці, - більше ніж 40 тис. грн (було 20 тис.);

сума ПДВ, задекларована за останній звітний період, - більше ніж 40 тис. грн (нова вимога);

загальна сума ПДВ, сплачена з поставок товарів/послуг, вироблених в Україні за останні 12 місяців, - більше ніж 10 млн грн;

загальна сума ПДВ, задекларована за останні 12 місяців, - більше ніж 10 млн грн (нова вимога);

обсяг постачання за однією податковою накладною - не більше  10 тис. грн (було 5 тис.), якщо загальний обсяг таких операцій не перевищує 3 млн грн.

 

 

ГОТІВКОВІ ОПЕРАЦІЇ

Національний банк України ухвалив рішення про поступове вилучення з готівкового обігу монет номіналом 10 копійок із 01 жовтня 2025 року. Ці розмінні монети залишаються платіжним засобом. Торговельні мережі, підприємства сфери послуг та банки України і далі прийматимуть їх для виконання розрахунків та платіжних операцій. Громадянам не потрібно спеціально їх здавати чи обмінювати.

Якщо з 01 жовтня 2025 року під час готівкових операцій у торговельній мережі або сфері послуг не буде монет номіналом 10 копійок, пропонується застосовувати правила заокруглення загальних сум у чеку під час розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги) за такими правилами:

сума, що закінчується від 1 до 24 копійок, заокруглюється в бік зменшення до найближчої суми, яка закінчується на 00 копійок;

сума, що закінчується від 25 до 49 копійок, заокруглюється в бік збільшення до 50 копійок;

сума, що закінчується від 51 до 74 копійок, заокруглюється в бік зменшення до 50 копійок;

сума, що закінчується від 75 до 99 копійок, заокруглюється в бік збільшення до найближчої суми, яка закінчується на 00 копійок.

 Постанова Правління Національного банку від 08 вересня 2025 року № 115 "Про поступове вилучення з готівкового обігу монет номіналом 10 копійок та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань обігу монет дрібних номіналів".

 

МІСЦЕВІ ПОДАТКИ

Закон № 4536 уніс новації в процедуру адміністрування місцевих податків.

Процедура зменшення місцевих податків

Головну новацію в місцевому оподаткуванні встановлено в п. 69.42 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Згідно з цією нормою орган місцевого самоврядування, військова адміністрація або військово-цивільна адміністрація в період дії воєнного стану в Україні (уведеного з 24.02.2022) по 31 грудня року, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, може прийняти рішення про внесення змін до раніше прийнятого рішення про встановлення місцевих податків і зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів або рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів, відповідно до яких зменшуються раніше встановлені ставки місцевих податків і зборів.

Нагадаємо, що до місцевих податків належать (п. 10.1 ПКУ):

1) податок на майно, до складу якого входить:

– податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

– транспортний податок;

– плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності);

2) єдиний податок.

До місцевих зборів належать (п. 10.2 ПКУ):

– збір за місця для паркування транспортних засобів;

– туристичний збір.

Нові норми мають радше технічний характер і спрямовані на реалізацію відповідних положень ПКУ, прийнятих раніше. Зокрема, положеннями п. 69.34 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ встановлено, що тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, до рішень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовують вимоги пп. 4.1.9 та п. 4.5 ПКУпп. пп. 12.3.312.3.412.3.712.4.3 та п. 12.5 ПКУЗакону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації"Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання".

Тобто місцеві ради наділені правами зменшувати податки без дотримання відповідних процедур протягом року.

 

ПІДАКЦИЗНІ ТОВАРИ

Законом № 4536  унесено масштабні правки в законодавчі акти, які регламентують порядок обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального.

 

Відповідальність за ввезення немаркованного алкоголю та тютюну

Уточнено норми щодо заборони на ввезення алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

З 1 січня 2026 року відповідно до нової редакції п. 226.11 ПКУ заборонено:

– увезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України суб'єктами господарювання немаркованих у встановленому порядку алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, крім випадків увезення економічними операторами підакцизних товарів (продукції) у режимі митного складу відповідно до гл. 20 МКУ для їх маркування;

– увезення на митну територію України, зберігання, транспортування фізичними особами немаркованих у встановленому порядку алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Винятком є випадки, визначені ч. 2 ст. 376 МКУ. Згідно з указаною нормою громадяни, які досягли 18-річного віку, можуть увозити алкогольні напої та тютюнові вироби на митну територію України в ручній поклажі або супроводжуваному багажі без сплати митних платежів та без письмового декларування в таких кількостях із розрахунку на одну особу:

1) 200 сигарет або 50 сигар чи 250 грамів тютюну, або ці вироби в наборі загальною вагою, що не перевищує 250 грамів;

2) 5 літрів пива, 2 літри вина, 1 літр міцних (з умістом спирту більш як 22 %) алкогольних напоїв.

Установлено, що за порушення вимог п. 226.11 ПКУ суб'єкти господарювання та фізичні особи несуть відповідальність згідно із законом.

Аналогічні норми передбачені ч. 2 ст. 69 Закону № 3817.

Ці зміни набирають чинності з 1 січня 2026 року (п. 1 розд. ІІ "Прикінцеві та перехідні положення").

Заборона на безоплатне розповсюдження тютюнової сировини

За такі дії передбачено штраф у розмірі 200 % вартості реалізованих або безоплатно наданих товарів (продукції), але не менше ніж 3 розміри мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2025 році – 24000 грн).

Зберігання пального

Оновленими нормами ч. 5 ст. 28 Закону № 3817 передбачено, що суб'єкти господарювання здійснюють зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки без отримання ліцензії на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки у:

– споживчій тарі,

– тарі споживача та

– поворотній тарі (газових балонах),

кожна об'ємом" до 60 літрів включно.

 

РІЗНЕ

 

Нові формати декларації з податку на прибуток та Таблиці даних платника ПДВ

Податківці оновили «Єдине вікно подання електронної звітності» до версії 1.33.10.0 станом на 26.09.2025.

Додано формати оновлених:

Ø  декларацій з податку на прибуток (з урахуванням змін за Наказом №215)

Ø  Таблиці даних платника ПДВ (зміни за Постановою КМУ №1048).

Звертаємо увагу, що зміни до форми Декларації і додатків до неї, затверджені Наказом №215, слід враховувати під час подання декларації за податковий (звітний) період – три квартали 2025 року.  Е-формат оновленої форми декларації - J0100128.

З 1 жовтня 2025 року НБУ запроваджує нові правила переказів з картки на картку, які базуються на технології відкритого банкінгу. Тепер кожна транзакція матиме повну ідентифікацію учасників, що підвищить прозорість, безпеку та зменшить ризики шахрайства.

Основні нововведення від НБУ

Маючи технічну можливість відстежувати всі деталі фінансових операцій, Національний банк України вирішив кардинально змінити правила гри. З 1 жовтня 2025 року впроваджується низка вимог, які роблять кожен переказ максимально прозорим та зрозумілим для всіх учасників процесу.

Обов’язкова повна назва отримувача

Усі карткові транзакції тепер супроводжуються зазначенням повної юридичної назви компанії, яка отримала платіж. Замість загальних кодів чи абревіатур у виписках відображатиметься точна інформація про бенефіціара.

Розширені реквізити платника

При здійсненні переказів у виписці обов’язково відображатимуться персональні ідентифікаційні дані (ПІБ) або назва отримувача та номер його рахунку, незалежно від банку-емітента картки.

Посилення вимог до платіжних документів

НБУ унормував перелік обов’язкових даних, що унеможливлює спотворення інформації та забезпечує захист від шахрайських операцій.

Підвищена прозорість онлайн-платежів

Еквайри (компанії, що обробляють карткові платежі) зобов’язані надавати повне найменування до підтвердження транзакції, що дозволяє користувачам точно розуміти призначення платежу.

Спрощена ідентифікація операцій

Користувачі більше не стикатимуться з незрозумілими кодами чи абревіатурами у банківських виписках. Кожна операція супроводжуватиметься зрозумілою інформацією про контрагента.

Покращення безпеки розрахунків

Легше зіставляти банківські виписки з фактичними виконаними роботами та рахунками, що зменшує ризики фінансових помилок.

Автоматичне оновлення

Впровадження відбуватиметься автоматично – власникам карток або користувачам не потрібно здійснювати додаткових дій для активації нових функцій.

Адаптація банківських систем

Банки та платіжні системи були зобов’язані оновити свої внутрішні процеси до 1 жовтня 2025 року для забезпечення відповідності новим стандартам.

Обмін даними між установами

Усі зміни реалізуються на рівні обміну інформацією між банками та процесинговими центрами.

 Висновки та рекомендації

Запровадження нових правил переказів з картки на картку з 1 жовтня 2025 року є логічним продовженням політики НБУ щодо підвищення прозорості фінансових операцій та боротьби з шахрайством. 

Ключові зміни:

Карткові транзакції відображатимуться з більшою прозорістю

Фінансові установи отримали повну назву компанії-отримувача та реквізити платника

Жодних додаткових дій від підприємців чи ФОПів не вимагається

Нові правила допомагають знизити ризики шахрайства та полегшують фінансовий контроль

Additional information