Підбірка новин законодавства станом на 01 вересня 2025 року

 


ПРАЦЯ І ЗАРОБІТНА ПЛАТА

Відповідно до статті 60-2 КЗпП, за погодженням між працівником і роботодавцем виконання дистанційної роботи може поєднуватися з виконанням працівником роботи на робочому місці в приміщенні чи на території роботодавця. Особливості поєднання дистанційної роботи з роботою на робочому місці в приміщенні чи на території роботодавця встановлюються трудовим договором про дистанційну роботу.

Типову форму такого договору можна знайти тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0886-21#n16

 

Підприємства у 5-денний строк з дня проведення звіряння вносять до списків персонального військового обліку зміни облікових даних та надсилають їх до ТЦК до 5 числа (якщо такі є). Тож якщо зміни були у серпні, то подати повідомлення потрібно до 5 вересня

 

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

Мінфін затвердив наказ від 25.07.2025 р. № 371, яким вніс зміни до декларації з податку на прибуток. Зміни розробили для того, щоб привести декларацію до вимог чинного законодавства, а саме Закону "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання благодійництва у період воєнного стану" від 25.02.2025 р. № 4254-ІХ.

Форма самої декларації не змінилась, однак розробники передбачили новий додаток БД, поява якого спричинила правки до додатків РІ та ДІЯ.

У додатку БД будуть відображатись суми коштів та вартість товарів/робіт/послуг, що були безоплатно передані неприбутковим організаціям.

Наказ № 371 набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

 

ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ

Уряд ухвалив зміни, що удосконалюють механізм зупинення реєстрації податкових накладних (постанова КМУ від 26.08.2025 р. № 1048, чинна з 27.09.2025 року). Зміни передбачають:

1.        Зміни до ознак безумовної реєстрації ПН/РК в ЄРПН:

o   Збільшення показників:

-        загального обсягу постачання, зазначеного в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з 500 тис. грн  до 1 млн грн;

-        обсягу постачання за одним отримувачем – платником податку з 50 тис. грн до 100 тис. грн;

-        сплати ПДВ з 20 тис. грн  до 40 тис. грн;

-        кількості платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, із трьох до п’яти.

o   Збільшення показника обсягу постачання в податковій накладній, яка підлягає наданню отримувачу, з  5 тис. грн до 10 тис. грн.

o   Збільшення показника загальної суми абсолютних значень коригування на збільшення та/або зменшення суми компенсації вартості, зазначених у розрахунках коригування, з 5 тис. грн до  10 тис. гривень. 

o   При цьому загальний обсяг операцій, зазначених у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН по безумовній реєстрації у поточному місяці, збільшено з 500 тис. грн до 3 млн гривень.

2.        Зміни до ознак безумовної реєстрації для операцій, відображених у ПН/РК, складених за товарами, до яких застосовується режим експортного забезпечення:

Спрощено ознаки безумовної реєстрації податкових накладних за експортними операціями для підприємств, які працюють на територіях із загрозою боїв, але де активних боїв наразі немає. Пропонується застосовувати ознаки безумовної реєстрації для платників податку, зареєстрованих (основне місце обліку) на території можливих бойових дій згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженим Мінрозвитку.

Крім того, доповнено ознакою безумовної реєстрації, яка застосовується  до операцій з постачання товарів, коди УКТ ЗЕД яких зазначено у врахованій таблиці даних платника податку, за відсутності стосовно такого платника податку чинного рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

3.        Зміни до умов автоматичної реєстрації в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію яких зупинено

o   Для ПН/РК, які підлягатимуть автоматичній реєстрації в разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, доповнено новими умовами:

-        здійснення перевірки на відповідність хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія платника податку;

-        врахування умови відсутності значного зростання показника сум податку на додану вартість, відображених в податкових накладних / розрахунках коригування, поданих на реєстрацію в ЄРПН, у кожному з шести послідовних місяців, що передують даті подання платником податку інформації та копій документів, які можуть свідчити про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, місяці, в якому подано такі документи та місяці, в якому здійснюється така автоматична реєстрація.

 

o   Для ПН/РК, які підлягатимуть автоматичній реєстрації в ЄРПН у разі врахування таблиці даних платника податку, доповнено умовами:

-        застосування, в тому числі таблиць даних платника податку, врахованих автоматично;

-        врахування умови відсутності значного зростання показника суми податку на додану вартість, відображеної в податкових накладних / розрахунках коригування, поданих на реєстрацію в ЄРПН, у кожному з шести послідовних місяців, що передують даті автоматичної реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування, та місяці, в якому здійснюється така автоматична реєстрація.

4.        Зміни до вимог автоматичного врахування Таблиці даних платника податку з відповідними змінами у формі додатка 5 до Порядку зупинення:

o   Або мають одночасно виконуватися такі умови:

-          наявність у платника податку в попередньому році земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею не менше ніж 200 гектарів;

-          платник зареєстрований платником ПДВ не менше ніж 365 днів, що передують даті подання таблиці даних платника податку;

-          середньомісячна чисельність працівників платника податку за останні  12 місяців становить не менше ніж три особи;

-          у таблиці даних платника податку зазначено код товару / послуги згідно з УКТ ЗЕД / Державним класифікатором продукції та послуг, обсяг постачання за яким за останні 12 календарних місяців становить більше 25 відсотків від загального обсягу постачання товарів / послуг в цьому періоді таких груп товарів, як живі тварини, м’ясо та їстівні субпродукти, риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні, їстівні продукти тваринного походження, овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби, їстівні плоди та горіхи, шкірки цитрусових або динь, насіння і плоди олійних рослин, інше насіння, плоди та зерна, технічні або лікарські рослини, солома і фураж, жири та олії тваринного або рослинного походження; продукти їх розщеплення, готові харчові жири, воски тваринного або рослинного походження, залишки і відходи харчової промисловості, готові корми для тварин;

-          на дату подання таблиці даних платника податку у платника податку немає податкового боргу зі сплати податків, зборів, обов’язкових платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС;

o   Або мають одночасно виконуватися такі умови:

-          у таблиці даних платника податку зазначено код товару / послуги згідно з УКТ ЗЕД / Державним класифікатором продукції та послуг, обсяг постачання за яким за останні 12 календарних місяців становить більше 25 відсотків від загального обсягу постачання товарів / послуг в цьому періоді;

-          платникзареєстрованийплатникомПДВнеменшеніж 365 днів, щопередуютьдатіподаннятаблиціданихплатникаподатку;

-          середньомісячна чисельність працівників платника податку за останні 12 місяців становить не менше ніж п’ять осіб;

-          на дату подання таблиці даних платника податку у платника податку немає податкового боргу зі сплати податків, зборів, обов’язкових платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС;

-          показник податкової ефективності має значення більше ніж 0,05;

-          відсутнє різке зростання суми податку на додану вартість у календарному місяці, у якому подано таблицю даних платника податку.

 

5.                Зміни до окремих показників позитивної історії

У пункті 1 додатка 2 до Порядку зупинення збільшено:

-              показник загального обсягу постачання товарів / послуг, зазначеного в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з 1 млн грн до 3 млн грн;

-              обсяг постачання товарів / послуг за одним отримувачем – платником податку з 100 тис. грн до 500 тис. грн;

-              кількість платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, з трьох до п’яти;

Пункт 3 додатка 2 до Порядку зупинення доповнено положенням щодо врахування показників податкової ефективності на рівні 0,02 та відсутності різкого зростання сум податку на додану вартість, відображених у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному календарному місяці, у якому подано таблицю даних платника податку.

 

6.                Зміни до критеріїв ризиковості здійснення операцій

-                  У пункті 1 додатка 3 до Порядку зупинення під час розрахунку залишків товарів враховано операції з вивезення товарів за межі митної території України;

-                  У пункті 6 додатка 3 до Порядку зупинення строк подання для реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування на зменшення податкових зобов’язань до податкової накладної, складеної на неплатника податку на додану вартість, збільшено з 30 днів до 90 днів.

 

РРО/ПРРО

Чи застосовувати РРО/ПРРО для реєстрації коштів, що надійшли на IBAN продавця з рахунку «2654»?

Раніше позиція ДПС була, що РРО/ПРРО не застосовується при розрахунках за IBAN-реквізитами, тому що такі розрахунки не є розрахунковою операцією для цілей Закону про РРО.

Тепер вони почали говорити, що РРО/ПРРО не застосовуються при здійсненні банківських операцій згідно з п. 2 ст. 9 Закону про РРО. З цього вони роблять висновок, що не застосовувати РРО/ПРРО можливо лише тоді, коли розрахунок за IBAN-реквізитами є різновидом банківської операції.

Таким чином, для того щоб продавець не застосовував РРО/ПРРО, покупець, отримавши від продавця IBAN-реквізити, повинен здійснити розрахунок будь-яким із таких способів:

-        шляхом переказу коштів зі свого поточного рахунку на поточний рахунок продавця через установу банку;

-        шляхом внесення коштів на рахунок продавця через касу банку;

-        через інтернет-банкінг;

-        через платіжний термінал та/або ПТКС, які належать банку.

А що якщо розрахунки за реквізитами IBAN проведені з використанням послуг небанківських надавачів платіжних послуг (наприклад, НоваПей)? На думку податківців, такі розрахунки продавець має реєструвати через РРО/ПРРО.

ДПС у своєму ІПК підтвердила:

2924 — це еквайринг (POS-термінал, оплата карткою). Якщо надійшов такий платіж — його треба фіскалізувати (провести через РРП/ПРРО) в момент розрахунку.

Податківці кажуть, що слід спиратися на нумерацію за Планом рахунків бухгалтерського обліку банків України, і начебто свідченням того, що оплату було здійснено із залученням небанківського надавача платіжних послуг, є зарахування коштів на рахунок продавця з рахунку «2654». 

 

ФОП

У листі від 09.05.2024 №274913/99-00-24-03-03-09 ДПС надає відповідь на звернення стосовно здійснення підприємницької діяльності ФОП - платником єдиного податку ІІ групи згідно КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет».

Йдеться про роздрібну торгівлю, де покупець обирає, засновуючись на рекламних оголошеннях, каталогах, інформації вебсайтів чи будь-якій іншій рекламній продукції, та замовляє поштою, телефоном або через мережу Інтернет.При цьому куплений товар може бути або безпосередньо завантажений з інтернет-сайту, або доставлений покупцеві.

ФОП-єдинник може продавати через інтернет усі товари, якими законотворці дозволили торгувати спрощенцям (тобто крім підакцизних), крім:

o   автотранспортних засобів та автозапчастин;

o   мотоциклів та мотозапчастин.

Податківці зауважили, що діяльність за КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет» передбачає лише роздрібну торгівлю.

ЗМІНИ ДО ЗУ "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю""

27.08.2025 року набирає чинності Закон України від 31.07.2025 №4564-IX «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», який регулює створення та внески учасників до додаткового капіталу товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю.

Документ дозволяє ТОВ створювати додатковий капітал окремо від статутного, а учасники можуть робити внески без зміни номінальної вартості чи часток у статутному капіталі. Внески можуть здійснюватися у грошовій формі, цінних паперах або іншому майні, якщо інше не передбачено законом. Розмір внеску визначається рішенням загальних зборів учасників.

Правовий режим майна, внесеного до додаткового капіталу товариства, порядок розпоряджання ним, зміст прав та обов'язків учасників товариства, а також порядок взаємовідносин між ними або між учасниками товариства та товариством можуть визначатися статутом товариства та/або корпоративним договором.

До цього часу законодавство не передбачало норм щодо додаткового капіталу, що ускладнювало залучення інвестицій та отримання юридичних висновків (legal opinions) без застережень. Нові правила забезпечують прозорі механізми для українських і іноземних інвесторів, сприяють активнішому залученню капіталу в ТОВ та можуть збільшити валютні надходження в країну.

Це важливий крок для розвитку корпоративного сектору та інвестиційного клімату в Україні.

 

 

БЕЗГОТІВКОВІ РОЗРАХУНКИ

Національний банк України пом'якшив низку валютних обмежень (Постанова Правління НБУ від 5 серпня 2025 року № 95):

1. НБУ надав змогу підприємствам переказувати за кордон дивіденди за 2023 рік у межах загального ліміту, що й надалі становить 1 млн євро в еквіваленті на місяць. Отже, в бізнесу з'явиться можливість частково репатріювати дивіденди за період діяльності, що розпочався з 1 січня 2023 року (а не з 1 січня 2024 року, як було раніше).

2. Вносяться зміни в частині переказів іноземної валюти за кордон для підвищення довіри до суб'єктів з України.

По-перше, НБУ дасть змогу юридичним та фізичним особам повертати помилково переказані кошти в іноземній валюті, що були зараховані на рахунки клієнтів. Заявка про повернення коштів має бути подана протягом трьох робочих днів із дня надходження повідомлення про помилковий переказ коштів до банку від банку нерезидента.
По-друге, резиденти - морські агенти матимуть можливість переказувати кошти за кордон для повернення невикористаних коштів в іноземній валюті, отриманих від судновласників-нерезидентів або інших довірителів.

3.  Розширюється перелік операцій, які юридичні особи-резиденти можуть здійснювати понад встановлені обмеження в межах інвестиційного ліміту, - до них буде додана репатріація дивідендів. Раніше НБУ визначив, що інвестиційний ліміт дорівнює сумі коштів, залучених із 12 травня 2025 року у статутний капітал підприємства від іноземних інвесторів з-за кордону в іноземній валюті.
По-друге, буде надано стимули бізнесу, що підтримує Збройні Сили України. НБУ дасть змогу юридичним особам-резидентам здійснювати низку транскордонних переказів понад встановлені обмеження в межах суми, еквівалентній обсягам перерахованих ними коштів з 7 серпня 2025 року у національній чи іноземній валюті на спеціальний рахунок НБУ для збору коштів на підтримку ЗСУ.
По-третє, створюються умови для конверсії боргу резидента-позичальника за зовнішнім кредитом у внесок нерезидента до статутного капіталу цього резидента.

 

РІЗНЕ

03.09.2025 року опубліковано Закон від 16.07.2025 №4536-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства». Зміни та початок їх дій:

 

з 1 жовтня 2025 р.:

-        Податкова знижка на оренду житла для ВПО і ветеранів;

-        Звільнення ФОПів та фізосіб-«незалежників» від сплати ЄСВ за себе у разі сплати будь-яким роботодавцем мінімального страхового внеску: незалежно від того, за сумісництвом чи за основним місцем працює ФОП або самозайнята особа;

 

з 1 січня 2026 р.:

-        Квартальна форма єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ – для ФОПів та фізосіб-«незалежників», місячна – для юридичних осіб;

-        приватні нотаріуси звітуватимуть щокварталу (наразі щомісячно;

-        для ФОПів-оцінщиків буде запроваджено окремий звітний період: квартал замість місяця. 

Касовий метод для енергетиків та комунальників продовжено

Законодавці продовжили дію касового методу з ПДВ, який передбачений нормою п. 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ. Якщо раніше планувалося, що ця пільга діятиме до 1 січня 2026 року, то тепер цей термін продовжено до 1 січня 2028 року.

Законодавці додали до підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ нову норму – пункт 69.42, – яка дозволяє місцевій владі приймати заднім числом рішення про зменшення ставок або надання пільг.

 

 

2 вересня Президент підписав два ключові законопроєкти, які закладають основу для реалізації ініціативи Defence City: №13420 зі змінами до ПКУ та №13421 зі змінами до МКУ

Ключові положення:

-        Для підприємств оборонної галузі до 1 січня 2036 року (або до вступу України в ЄС) запроваджується спеціальний правовий режим Defence City.

-        Замість Переліку підприємств ОПК створюється Реєстр Defence City під управлінням Міноборони.

-        Чіткі правила для резидентів: статус, умови його отримання та контроль визначає закон «Про нацбезпеку України».

-        Частка кваліфікованого доходу резидента — від 75% (для літакобудування — від 50%).

 

Інструменти підтримки резидентів Defence City:

ü  податкові пільги (звільнення від податку на прибуток за умови реінвестування, земельного, нерухомого та екоподатку)

ü  спрощені митні процедури

ü  спрощений експортний контроль товарів військового призначення

ü  можливість встановлення НБУ особливостей валютного нагляду

ü  підтримка релокації та підвищення безпеки виробничих потужностей

 

Additional information